تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت
نوشته شده توسط : ساحل

تین کلاینت
در مقطعی که استفاده از کامپیوترهای شخصی( PC )در شبکه های کوچک و کبیر جدی شد و به دلایل منطقی و توجیهات فنی و اقتصادی مقرر گردید
که نرم ابزارها و بانک های اطلاعاتی روی سرورها گذاشته شده وClient ها منابع مورد بیچارگی خویش را از سرور ها اخذ کنند
به دو علت عمده ، ایده فن آری جایگزین به جای PC به عنوان client در شبکه مطرح گردید که منجر به ظهور Thin Client ها شد.
این دو انگیزه عبارت بود از :
۱٫ بلا بهره‌گیری پایدار گذاشتن و عدم بیچارگی به کل ی امکاناتی که در PC ها موجود بود چرا که اکثر نرم افزارهاو Data Base ها روی سرورها پیش بینی شده بود
و کاربر باید با اتصال و بستگی با سرور تو شبکه LAN یا WAN شغل خویش را انجام میداد.
۲٫ PCها دارای مشخصاتی بودند که امنیت شبکه به شدت مبتلا مخاطره میشد چرا که کاربر میتوانست
با دسترسی به اطلاعات سرور آن ها را به چهره غیر مجاز به سرقت ببرد
و یا با تازش به سرورها از راه PC ها به وسیله ویروس های رایانه ای احتمال نارسایی جدی در شبکه ها بالا می رفت
.Thin Client ها نخستین جایگزین های System Unit در PC ها به حساب می آیند
که ضمن حقیر و باریک شدن از نظرشکل و اندازه ،اجزای برپایی دهنده آن شامل
RAM ،CPU ،Main board ،Case و Internal Hard تنها برای نصب یک سیستم عامل اختصاصی
مانند CE Windows و XP Embedded بدون هیچ Hard Disk برای اندوخته ی اطلاعات شخصی کاربران و بدون هیچ Port ورودی و خروجی بودند .
با این ماهیت دودمان اولیه ی Thin Client ها علیرغم گران تر عرضه شدن از PCها
به علت حل دشواری ها بیان شده جایگزین مناسبی به جای PC ها به حساب می آمدند .
لیکن رفته رفته به دو دلیل این بخت در جامعه انفورماتیک رو به افول گذاشت
این دو علت عبارتند از :
۱٫ کمپانی های فرآوری کننده Thin Client به تدریج محصولات خویش را با Hard Disk و Port های گوناگون و در پایان همانند PCها به چهره Full Port عرضه کردند
و همین فرمایش باعث شد که Thin Client ها از ماهیت اولیه خویش خارج شده و شبیه به یک PC کوچک شوند
و این در حالی بود که حتی مینی پیسی هم نبودند
و سیستم عامل و قطعات برپایی دهنده ی آن ها مشابه Mini PC ها و X PC ها مانند سایر PCها نبود.
۲٫ اختصاصی بودن سیستم عامل و قطعات در تین کلاینت ها و تامین آن ها تنها توسط کمپانی های تولید کننده
و نه از راه بازارهای بین المللی در سراسر عالم (مانند PC ها)، سوژه مهم حمایت ،نگهداری و خدمات بعد از فروش،
این Device ها را به امری گران تر و پیچیده تر از PC ها تبدیل کرد
و آخرین نکته:
در طراحی و سیاست گذاری Desktop Virtualization،وجود Hard Disk و فضای اندوخته اطلاعات
برای کاربر در هر Device که به عنوان Client کاربرد میشود
بسیار مضر و حائز خرده می باشد، امری که از آغاز تین کلاینت ها به آن هدف روی پیشه آمده بودند .

تبدیل کامپیوتر به زیرو کلاینت


زیرو کلاینت
در نتیجه به قصد رفع دشواری ها و معضلات موجود در Thin Clientها ،طی سنه های تازه با رشد چشمگیر و روز افزون
مباحث Cloud Computing وDesktop Virtualization فن آوری Zero Client ها به عنوان دودمان جدید جایگزین PC وارد بازار شده اند.
در این فن آوری بدون استفاده از روش های سنتی پیش برای طراحی و تولید یک Clientکه کمینه به یک RAM، CPU، Main board و OS دربایستن داشت
با به کارگیری فن آوری مدرن SOC(System On Chip) همه پردازش ها و امکان برقراری ارتباط با سرور ها
در یک Micro Chipگنجانده و پیوستگی Deviceها با سرورها از راه پروتکل های ارتباطی مرسوم مانند
PCoIP(VMware)،ICA(Citrix) وWoIP(Microsoft Vspace) فراهم شده
و کاربر از سیستم عامل های قبل بینی شده در سرور ها و Storage باره بیچارگی در عقیده گرفته به اندازه ی کارایی آن استفاده میکند
و به این ترتیب نظارت و مدیریت کافی بر عملکرد و امینت کاربران هستی داشته و مدیران شبکه میتوانند
تمام سیاست های خویش را در طراحی و بهره برداری بهینه از شبکه اعمال کرده و بهره وری کاربران را به حداکثر برسانند.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: